Berry’s gedachten: Identiteitscrisis

bundie

Met regelmaat laat onze Berry zijn gedachten gaan over diverse zaken en verwerkt dit in zijn column “Berry’s Gedachten”, deze week:

Life on screen, de online identiteit!

Beginnen wij zo langzamerhand een fictief leven te communiceren naar de buitenwereld? Ergens voelen wij een drang om ons te profileren op social media middels het delen van onze bezigheden, meningen en successen. Als je recht op de man zou vragen of dit daadwerkelijk zo is, zal je niet zo snel te horen krijgen dat dit ook echt de reden is. We delen nog net niet wat de status is van onze bankrekening. Maar ook dit kan makkelijk worden achterhaald aangezien mensen het erg leuk vinden, om de bestedingen die zij doen te delen met anderen. Dus als die kennis van jou de afgelopen maand 4 keer is wezen uiteten, een weekendje weg is geweest, autopech heeft gehad en een Iphone 6 tijdens het weekendje weg heeft aangeschaft, kunnen wij al een indicatie maken van wat er die maand is uitgegeven. Niet dat het ons wat aangaat of boeit maar hé als je het toch wilt delen ‘why not do the math’.

Kopen, posten en shinen

We kopen en posten. Heeft die vriend van je nieuwe sneakers aangeschaft en ze gepost op instagram, is hij natuurlijk erg blij met zijn aankoop, maar deelt hij dit ook graag met zijn vriendenkring en het liefst ontvangt hij ook reacties die bevestigen dat zijn aankoop geslaagd is. De materialistische aspecten van het leven worden vaak gebruikt om onze ‘status’ binnen de samenleving te bevestigen. Als je sommige profielen van bekenden of kennissen bekijkt, zou je denken dat zij een leven leiden vol met alleen maar luxe en plezier. De mooiste gadgets, auto’s en luxe restaurants zien wij allemaal voorbij komen op social media, maar de deurwaarders en acceptgiro’s een groot stuk minder.

It’s the loverman!

Naast het delen van luxe maken wij ook graag kenbaar hoeveel wij houden van onze geliefden. ‘Lieverd ik hou zoveel van jou!’ Dit heb jij vast wel onlangs voorbij zien komen op social media bij een kennis, en dat terwijl het stel naast elkaar zat op het moment dat het werd gepost. Het heeft natuurlijk wel zijn charme zo een post. Een bevestiging van jouw liefde voor een ander aan de buitenwereld.

De werknemer van het jaar

En dan hebben we nog de alleskunner met zoveel kwalificaties dat hij of zij het zelf niet meer kan bijhouden. Als wij Linkedin checken, dan zijn velen van onze contacten overgekwalificeerd en bezitten zij competenties waar we zelf nog nooit van hebben gehoord. De timmerman die een specialist is in architectuur of de manager die na een cursus people management zichzelf de titel psycholoog geeft. We doen er allemaal weleens een schepje boven op, maar sommigen van ons maken het wel een beetje te bont.

Als we een opsomming van het bovenstaande zouden maken dan leiden velen van ons op social media een fictief leven en is veel van het hetgeen dat wordt gepost, vaak een schreeuw om aandacht. Natuurlijk wordt social media niet alleen voor het bovenstaande gebruikt maar we kunnen niet ontkennen dat wij de bovengenoemde punten niet voorbij zien komen. Misschien is het ook wel goed om vast te kunnen houden aan de positieve dingen in het leven en de negatieve dingen los te laten. Maarja wie ben ik om dit met jou te delen, ik heet niet eens Berry. Ben ik eigenlijk wel een blogger of ben ik online ook fictief?

Berry

Berry

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

negentien + vijf =